zaterdag 8 oktober 2011

Hartige taart met linzen

 Een tijdje terug nam ik bij mijn moeder vandaan een stapeltje kookboeken mee. Zo ook deze: Hartige taarten, de lekkerste recepten uit Allerhande. Het leuke aan de kookboeken van mijn moeder zijn de commentaren die ze er bij schreef. Heerlijk, iets knoflook uit grote pot, zalig, lekker met sla erbij etc. etc. zijn hier voorbeelden van. Leuk om te lezen en van sommige recepten kan ik me herinneren dat ze, ze maakte.


Volgend recept komt ook uit dit boekje en werd beoordeeld met een: lekker. Van mij krijgt het een héérlijk, vandaar dat ik het graag met jullie deel. Het grote voordeel van hartige taarten maken vind ik dat ze vaak kinderlijk eenvoudig zijn, en dat je in de tijd dat ze in de oven gebakken worden je aanrecht lekker op kunt ruimen. Als je nog wat tijd over hebt kun je dan onder het genot van een drankje alvast wat genieten van de heerlijke geuren die je neus binnendringen.

Wat gaat erin?
  • 250g linzen ( ik gebruikte een blikje linzen, die ik goed uit had laten lekken)
  • 1 1/2 kruidenbouillontablet
  • 5 plakjes bladerdeeg ( ik gebruikte plakjes deeg voor hartige taart)
  • 2 uien, gesnipperd
  • 200g wortel, grof geraspt
  • 1 el boter/margarine
  • 2 el kerriepoeder
  • 1 teentje knoflook ( ik deed er twee )
  • 1 el bakgember in heel kleine stukjes ( ik houd niet van stukjes gember en deed er daarom een scheutje gembersap in )
  • peper en zout
  • 2 el bloem
  • 1 el paneermeel
  • 2 eieren
  • 2 el slagroom (en de rest dan? misschien moet ik een appeltaartje maken waar het op kan, mmm)
  • 100g geraspte kaas
  • lage taartvorm 24 cm
  • deegroller of lege wijnfles
Hoe maak je het?
  •  oven voorverwarmen op 200 graden
  • linzen afspoelen en in 3/4l water met bouillontabletten in 30 minuten gaar koken. In zeef uit laten lekken.
  • bladerdeeg laten ontdooien. 
  • In braadpan ui, wortel en kerriepoeder 5 min. laten bakken. knoflook twee min. meebakken.
  • linzen en gember door het wortelmengsel scheppen. Peper en zout erbij. Af laten koelen.
  • vorm invetten. op aanrecht en deegroller strooien en van bladerdeeg een dunne plak maken. Bekleed de vorm hiermee en prik er gaatjes in. Paneermeel over de bodem strooien.
  • linzen erin en in de koelkast zetten
  • klop in een kom de eieren, slagroom, zout en peper los. Giet deze over de linzen.
  • strooi de geraspte kaas erover en bak de taart in het midden van de oven in 30 minuten goudbruin.

2 opmerkingen:

Carolien zei

Da ziet er echt superlekker uit!!

100%HEPPIE zei

Lijkt me heerlijk ! Fijn weekend !