vrijdag 21 januari 2011

mocro-boon uit de tajine (?)

Voor mijn verjaardag kreeg ik een mooie tajine. Voor wie het niet kent zal ik even kort vertellen wat je er mee kunt. Het is een oude kookpan uit Noord-Afrika gemaakt van klei. Klei houdt goed de warmte vast waardoor de gerechten gelijkmatig verwarmd worden en al sudderend langzaam garen. Je kunt de tajine voor vis,vlees, groenten en fruit gebruiken. De smaak van de toegevoegde kruiden en andere smaakmakers krijgen tijdens de bereiding goed de tijd om op elkaar in te werken. Het resultaat is een smakelijk en vetarm gerecht. Je kunt de tajine op een houtvuur, op een fornuis (met vlamverdeler) op een elektrische kookplaat en in de oven gebruiken.

Ik had een recept uitgezocht waar ik de tajine mee in zou gaan wijden. Buiten dat eten uit een tajine erg lekker zal smaken, voelt het ook goed en byzonder om in zo'n mooie "pan" eten te maken.

Een klein, maar wel essentieel onderdeel is het voorweken van de tajine. Voor het eerste gebruik moet je 'm 24 uur in water onderdompelen. (daarna eventueel nog een uur voor gebruik, als je de tajine niet vaak gebruikt) en hier ging het mis.
Ik had erg mijn best gedaan om te onthouden dat ik nog een bak, emmer of iets dergelijks moest gaan zoeken om te tajine in te laten zwemmen, maar het was me ook net zo hard weer ontschoten. Kortom de tajine is nog steeds ongebruikt.
MOCRO-BOON UIT DE BRAADPAN
(tajine van tuinbonen en tomaten met kip)

Wat gaat erin?
  • acht kipdrumsticks (ik gebruikte kipfilet, voor mij geen gekluif!)
  • 1,5 tl. gemberpoeder (verse gember vind ik zelf véél lekkerder)
  • 4 el olijfolie
  • 2 uien in ringen
  • 2 knoflooktenen fijngehakt
  • 4 tomaten in stukjes
  • 0,5 tl gemalen komijn
  • 0,5 tl kaneel
  • 450 gr tuinbonen (diepvries)

Hoe maak je het?

  • Bestrooi de kip met zout, peper en gemberpoeder. (gebruik je verse gember, voeg deze dan gelijk met de knoflook toe)
  • Verhit de olie in een braadpan en bak de kip rondom bruin. Bak de ui en knoflook (gember) 1 minuut mee.
  • Voeg de tomaat, komijn, kaneel en 100ml water toe en breng aan de kook. Deksel op de pan en 20 min. stoven.
  • Voeg de tuinbonen toe en naar smaak peper en zout, stoof het gerecht nog 10 minuten.

Wij aten er biologische cous-cous bij. Hoe je die bereidt staat op de verpakking.

Ik vond het een erg simpel te maken en smaakvol gerecht!

Fijn weekend!!

Geen opmerkingen: