dinsdag 4 januari 2011

eenvoudige sloffen uit een rechte lap

Bart zijn sloffen vertonen gaatjes in de zolen, dus besloot ik nieuwe sloffen voor hem te gaan maken. Rafraffel had laatst hele leuke eenvoudige slofjes aan. Ze waren gemaakt uit een rechte lap. Ik heb van een lapje stof eerst even een proefslofje gemaakt om te kijken hoe groot mijn lapje (rechthoek) moest worden zodat het om Bart zijn voet zou passen.
Ik maakte die lap na. Ik gebruikte redelijk dikke pennen (7) en twee draden wol. Ik zette 36 steken op. Je hebt er niet veel aan dit te weten, want zodra de voetmaat, de dikte van je breipen of de dikte van je garen afwijkt is het allemaal weer anders...Even puzzelen dus.
Als je lapje klaar is vouw je 'm over de lange zijde dubbel.(tel eerst even hoeveel pennen je gebreid hebt, dit kun je later n.l. vrij slecht zien kan ik je uit ervaring vertellen!) Je naait deze dicht, rekening houdend met de ruimte die je nodig hebt om de voet in de slof te krijgen.



Vervolgens naai je aan de achterkant de hak voor een gedeelte dicht.(van boven naar beneden) Je laat een paar centimeter open. Je houdt nu een soort rondje over. Je zig-zagt nu rondom door de rand, zodat je aan het einde je touwtje aan kunt trekken waardoor de circel sluit. Je hecht de draad af.

Aan de voorkant van de slof, bij de tenen, naai je niet eerst een stukje maar ga je gelijk rondom de rand zig-zaggen en trek je ook deze kant dicht. Je hecht de draad af en keert de slof binnenste buiten, zodat je de goede kant buiten krijgt. Het zijn eenvoudige (niet mega-flateuze) sloffen om te maken, enne voor slof nummer twee,je raadt het al, geldt natuurlijk hetzelfde recept!!




Geen opmerkingen: