maandag 13 december 2010

DEZE MOET JE GEPROEFD HEBBEN!!!

Ik vertelde vorige week dat er een aantal recepten waren die ik absoluut wilde proberen. Dit is er één van en watvoor één!! Lekker jôh! Het recept stond in de Allerhande van oktober 2010.
Wat gaat erin?
  • 100gr rozijnen
  • 100ml lauw water
  • 2 kipfilets in blokjes
  • 4 goudrenetten (2 in schijfjes, de andere twee in kleine blokjes)
  • 2 zakjes kerriesaus
  • sambal oelek ( ik gebruikte sambal badjak en dan een gevulde theelepel)
  • 100gr crème fraîche. (Ik deed de rest van het bekertje er ook maar bij)
  • 1 blikje croissantdeeg. (Ik had i.v.m. dat er blik-je stond een kleine meegenomen. Het was te weinig, dus pak gerust een grote! of anders plakjes bladerdeeg)
  • een ingevette springvorm van 26 cm doorsnee.
Hoe maak je het?
  • verwarm de oven voor op 180 graden.
  • laat de rozijnen wellen in het lauwwarme water.
  • bak de kipfiletblokjes bruin.
  • voeg de appelblokjes en de rozijnen mét het water toe.
  • strooi de zakjes kerriesaus erover en roer goed door.
  • Sambal en de crème fraîche erbij scheppen en roeren.
  • Bekleed de ingevette vorm met het croissant/bladerdeeg. Laat een beetje deeg over.
  • schep het appel-kipmengsel in de vorm en leg de appelschijfjes hier overheen.
  • snij van het restje deeg reepjes en versier de taart ermee.
  • Bak de taart in ongeveer 20 minuten klaar en gaar! (als de taart eerder gemaakt is en helemaal opnieuw verwarmd moet worden, houd dan 40 minuten aan en bescherm indien nodig de bovenkant van de taart met aluminiumfolie om de taart niet te donker te laten worden.
En dan...aan tafel! en smullen maar! Ik weet zeker dat ik deze fantástisch lekkere taart nog regelmatig zal maken. Ook ideaal voor als je eters krijgt. Heb ik je nieuwsgierig gemaakt?
(op de foto zie je een vierkant glazen bakje en een springvorm. Het vierkante bakje is voor Mirthe, een kip-loze versie. Voor onszelf deed ik de kip pas door het mengsel vlak voor het de vorm in gaat.)

Geen opmerkingen: